Jak szukać psychoterapeuty w gąszczu ofert?

Coraz więcej osób w kraju (zwłaszcza w dużych miastach) korzysta z jakiegoś rodzaju pomocy czy wsparcia psychologicznego. Korzystanie z pomocy psychologa przestaje powoli być źródłem wstydu – a jeszcze niedawno wiele osób za każdą cenę starało się unikać tego typu usług. W ostatnich latach na terapię uczęszczają zarówno ludzie młodzi, jak i starsze osoby – aczkolwiek psychologowie twierdzą, że osoby po 70. roku życia bardzo rzadko trafiają do ich gabinetów. Prawdopodobnie zasadniczy wpływ na tą sytuację ma fakt, że prawie wszystkie usługi psychoterapeutyczne w Polsce są płatne, i są to nierzadko znaczne koszty (szczególnie zważywszy na to, że wiele form psychoterapii wymaga wielu spotkań; psychotherapy in Warsaw).

Kiedy szuka się informacji na temat usług psychologicznych – chociażby w internecie – zwraca uwagę to, jak duża jest różnorodność i bogactwo ogłoszeń. Jednocześnie dla osób “niewtajemniczonych” może to być niekiedy swoista dżungla, w której niełatwo jest się zorientować. Czym się różni np. terapia od wsparcia psychologicznego bądź coachingu? Nie są to terminy, kórych się uczymy w szkole, a wybór może mieć duże znaczenie dla tego, czy uda nam się rozwiązać swoje problemy i polepszyć jakość życia.

Najważniejsze pytanie, jakie trzeba sobie przede wszystkim zadać to to, czy przeszkoda odnosi się do mnie samego, czy też mojej relacji czy rodziny? Jeśli jedynie mnie to wskazana będzie pomoc indywidualna, jeśli dotyczy związku to terapia małżeńska, a jeśli całej rodziny to terapia rodzinna. Sprawę komplikuje znacząco fakt, że dla wielu osób, które mają problem sami ze sobą zalecana jest bardziej terapia grupowa niż indywidualna. Odnosi się to szczególnie do ludzi, którzy nieprzerwanie borykają się z problemami interpersonalnymi – to znaczy np. brakiem umiejętności inicjowania relacji, dużą nieśmiałością, nadmiernym krytycyzmem względem siebie i innych itp. Dla tych osób praca w grupie będzie znacznie bardziej efektywna, ponieważ pozwoli im regularnie porównywać własne przeświadczenia z przekonaniami pozostałych osób i rozwijać swoją umiejętność komunikowania opinii a także uczuć.

Kompletnie innym typem pomocy psychologicznej jest coraz to bardziej popularny w ostatnich latach coaching. Coaching to (przeważnie) spotkania indywidualne klienta z profesjonalnym coachem (którym może, ale nie musi, być psycholog), w trakcie których praca skupia się na osiągnięciu konkretnego celu (np. nowej pracy). Coach wspiera modyfikację zachowań klienta, które uniemożlliwiają owocne czy twórcze działanie. Coaching nie będzie zatem formą terapii zaburzeń, a bardziej wspólną pracą dwóch osób ograniczoną do konkretnego obszaru jego życią.

Dla osób, które nie wiedzą, które formy wsparcia będą dla nich najlepszym wyjściem wydaje się być po prostu umówienie na jedną sesję o charakterze konsultacji (wszyscy terapecui oferują taką usługę), w trakcie której można się poradzić profesjonalisty w tej kwestii.

Dodaj komentarz